De Europese beurzen zijn opnieuw lager gegaan door de tegenvallende economische groei in de VS. De verliezen bleven wel beperkt. Maar over de hele week verloren de beurzen meer dan 4%.

Gisteren eergisteren raakte bekend dat de economische groei in de VS bijna is stilgevallen. De groei bedroeg namelijk 0,2% op jaar basis, terwijl economen rekenden op groei van 1%. In het vierde kwartaal van vorig jaar bedroeg de groei nog 2,2%. Maar de meesten hielden wel rekening met een achteruitgang, maar dit was toch wel onverwacht. Dat heeft te maken met de dure dollar, mindere investeringen en het dalende consumentenvertrouwen.

Dan was er ook nog de Fed-vergadering. Janet Yellen gaf aan dat de matige groei een tijdelijke factor was, onder meer doordat het in de VS nu winter is. Ze kijkt namelijk alleen maar naar de verdere evoluties van de arbeidsmarkt en de inflatie die normaal 2% moet bedragen. Voor de rest van het jaar rekent de Fed op een matige groei. Economen gaan uit van eerste renteverhoging in 9 jaar in september of op het einde van het jaar. Resultaat: een bloedbad woensdag op de Europese beurzen doordat de euro meer dan 1,7% duurder werd. Vandaag wordt de munt opnieuw 1% duurder.

Daarnaast waren er ook resultaten.

Een blikvanger in Amsterdam was Ballast Nedam. Het aandeel verloor meer dan 15% doordat de resultaten gingen tegenvallen. En inderdaad was dat ook het geval. Vandaag maakte het bedrijf bekend dat het een enorm verlies heeft geleden:

Bouwconcern Ballast Nedam nv (BALNE.AE) heeft in 2014 een fors hoger nettoverlies geleden als gevolg van grote projectverliezen, waardoor het concern gedwongen werd om zijn financiele positie te versterken met een claimemissie en nieuwe afspraken met de banken.Ballast Nedam meldde donderdagavond bij de uitgestelde presentatie van de jaarcijfers dat de marktomstandigheden “nog steeds ongunstig zijn en lastig blijven” en de markt, ondanks de woningbouw “als enig lichtpunt”, zich nog niet zal herstellen. Het concern spreekt geen concrete resultaatsverwachting voor 2015 uit. De omzet over het eerste kwartaal van 2015 is “conform verwachtingen” en de resultaten “ontwikkelen zich in lijn met de bijgestelde business plannen”. De effecten van een “op termijn verbeterende woningmarkt” zullen volgens Ballast Nedam in 2015 “zeker nog niet merkbaar zijn”. Aanhoudende kostenoverschrijdingen bij publiek private infraprojecten zorgden ervoor dat het bedrijf de publicatie van de jaarresultaten op de oorspronkelijke datum eind maart moest uitstellen tot donderdagavond, omdat de correcte cijfers niet op tijd konden worden overhandigd aan de accountant. Door de verliezen kwam de solvabiliteit van Ballast Nedam in gevaar en daarom ging het concern met zijn banken om tafel zitten. De solvabiliteit bedroeg eind 2014 slechts 2%. Woensdag meldde het bouwbedrijf dat een nieuw financierings- en kredietpakket tot stand is gekomen. In aanvulling daarop volgt in de tweede helft van het jaar een claimemissie ter waarde van EUR20 miljoen. Tegelijkertijd is afgesproken dat de onderneming zijn belangen in grote infraprojecten gaat terugbrengen, om zo het risicoprofiel te verlagen. Als gevolg van de grote verliezen op lopende projecten bedraagt het nettoverlies in 2014 EUR103 miljoen ten opzichte van een verlies van EUR41 miljoen in 2013.Het operationeel resultaat voor rente en belastingen (EBIT) kwam, ondanks EUR76 miljoen boekwinsten op desinvesteringen, uit op EUR65 miljoen negatief ten opzichte van EUR32 miljoen negatief een jaar eerder. Die werd mede veroorzaakt door herstructurerings- en reorganisatiekosten en afwaarderingen op grondposities en andere activa, en amortisatie op goodwill. De omzet daalde tot EUR1,166 miljard van EUR1,230 miljard. De orderportefeuille bedroeg eind 2014 EUR1,026 miljard (exclusief EUR229 miljoen uit publiek-private projecten), tegen circa EUR1,5 miljard eind 2013.Analisten zijn niet verast door de slechte jaarcijfers van Ballast Nedam, maar zijn wel teleurgesteld over de door het concern uitgesproken aanhoudend sombere vooruitzichten voor 2015. Ze zijn wel gematigd positief over de voorgenomen risicobeperking voor grote infraprojecten, maar zijn benieuwd naar de invulling en uitvoering daarvan en de lasten die daarvoor genomen moeten worden. De analisten zijn in afwachting van de presentatie van de nieuwe strategie van het bouwbedrijf.

ballast nedamBE Semiconductor Industries daalde met meer dan 10% door de onzekerheid over het aantal orders in het tweede kwartaal:

BE Semiconductor Industries nv (BESI.AE) heeft in het eerste kwartaal de omzet en winst zien toenemen dankzij onder meer een sterke vraag uit de smartphonemarkt en verwacht voor het tweede kwartaal een verdere stijging.“Besi heeft opnieuw een sterk kwartaal beleefd met solide omzet- en winstgroei”, zegt chief executive Richard Blickman. Daarnaast toont de orderinstroom in de eerste drie maanden van het jaar aan dat het marktaandeel van het bedrijf uit Duiven groeit in een klimaat dat minder gunstig is dan een jaar geleden, stelt hij.Over het eerste kwartaal werd een omzet gerealiseerd van EUR94,9 miljoen, een toename van 35,6% ten opzichte van een jaar terug dankzij een toegenomen vraag naar machines vanuit de smartphone-, automotive en geheugenmarkt.De nettowinst steeg naar EUR17,5 miljoen van EUR7,0 miljoen in het eerste kwartaal van 2014. De brutomarge steeg tot 49,0% van 42,3% een jaar terug.Besi haalde voor EUR104,2 miljoen aan orders binnen, een toename van 28,0% ten opzichte van het laatste kwartaal van vorig jaar. Dat komt vooral door vraag naar geheugenapplicaties en eerste orders voor wearables.Voor het tweede kwartaal rekent Besi op een omzetgroei van 10-15% ten opzichte van het eerste kwartaal. Ook rekent de toeleverancier aan de chipindustrie op een solide groei van het netto inkomen. Daarmee zullen de omzet en winst over het eerste halfjaar het niveau van vorig jaar overstijgen.Besi heeft echter nog beperkt zicht op de ontwikkeling van de orders in het tweede halfjaar.

besi d

Ook waren er de resultaten van Euronav:

Euronav pakte uit met een sterk kwartaalrapport, het beste sinds 2008. De EBITDA klokte af op 131,3 miljoen dollar terwijl 125,5 miljoen was verwacht en de EBIT kwam uit op 82,2 miljoen tegen de verwachte 75,5 miljoen dollar. Netto kwam de winst uit op 80,9 miljoen dollar, terwijl 66,4 miljoen was verwacht. De resultaten profiteerden van lager dan verwachte financiële uitgaven en een hoger resultaat uit joint ventures. De tankerdivisie leverde een bijdrage van 72,8 miljoen dollar aan het resultaat en het FSO-segment 8,1 miljoen dollar.

De VLCC en Suezmax vloot werden in het voorbije kwartaal aan het werk gezet aan spottarieven van respectievelijk 50.845 en 41.944 dollar per dag. De VLCC en Suezmax vloot die volgens Time Charter contracten werken, verdienden respectievelijk 44.547 en 41.593 dollar per dag. Momenteel is 52,24% van de VLCC-vloot voor het tweede kwartaal aan spottarieven ingezet van 51.522 dollar per dag. Voor Suezmax is dit 52,94% aan 40.504 dollar per dag.

Het voorbije kwartaal slaagde Euronav erin een notering op Wall Street te bekomen, goed voor een opbrengst van 229,1 miljoen dollar. In februari betaalde de groep een obligatielening van 235,5 miljoen euro terug die in januari 2014 werd uitgegeven.

Midden januari leverde Euronav de VLCC Antarctica aan diens nieuwe eigenaar die het schip als FPSO zal ombouwen. Eind februari werd de nieuwe VLCC Hirado opgeleverd. De VLCC werd sneller dan verwacht van de hand gedaan, goed voor een extra opbrengst van 2,1 miljoen dollar die in het eerste kwartaal in de boeken verscheen. Eind april werd de laatste van de vier moderne VLCC’s opgeleverd.

euronav d

Ook de resultaten van farmabedrijf UCB waren beter dan verwacht, behalve de evoluties van de verkoop bij Cimzia. Keppra kreeg een eervolle vermelding mee:

De omzet van UCB steeg in het eerste kwartaal met 19% tot 895 miljoen euro, een flink stuk boven de gemiddelde marktverwachting van 850 miljoen euro. De omzet van CVN (Cimzia, Vimpat, Neupro) stelde met een groei van 36% tot 433 miljoen euro eerder teleur (CSS 447 miljoen euro). Dat was vooral te wijten aan de zwakke verkopen van Cimzia, terwijl Keppra dankzij een eenmalig element in de VS sterker presteerde dan verwacht. De tegenvallende cijfers voor Cimzia (227 miljoen euro tegen 241 miljoen verwacht) zijn te wijten aan de combinatie van een asymmetrische meting van de IMS-voorschriftdata en de actuele verkoop. In het vierde kwartaal van 2014 was, net als een jaar eerder, sprake van een aanzienlijke voorraadvorming en dit had een negatieve impact op de verkopen in het eerste kwartaal. In de VS steeg de Cimzia-verkoop met 47% naar 146 miljoen dollar.

Vimpat was goed voor een 39% hogere omzet van 146 miljoen euro (147 miljoen euro verwacht), waarvan 109 miljoen euro (+44%) afkomstig uit de VS. Neupro tekende een 14% hogere omzet op van 60 miljoen euro (58 miljoen euro verwacht) en Keppra leverde een omzet bijdrage van 190 miljoen euro (+14% en 163 miljoen euro verwacht).

UCB bevestigde verwachtingen voor het volledige boekjaar voor een omzet van 3,55 tot 3,65 miljard euro, een REBITDA van 710 tot 740 miljoen euro en een kern EPS van 1,90 tot 2,05 euro.

Verder vandaag het consumentenvertrouwen VS, autoverkopen VS, groei industrie UK, de bouwuitgaven in de VS en industrie van de VS.

Het consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten is in april toegenomen ten opzichte van een maand eerder. Dat meldde de Universiteit van Michigan vrijdag op basis van een definitief cijfer.

De index die het sentiment onder Amerikaanse consumenten weergeeft, ging van 93 in maart naar 95,9 vorige maand. De nieuwe raming kwam daarmee overeen met de voorlopige schatting die eerder werd gepubliceerd.

De bedrijvigheid in de Amerikaanse industrie is in april even sterk gegroeid als een maand eerder. Dat maakte onderzoeksbureau ISM vrijdag bekend.

De index die de bedrijvigheid weergeeft, stabiliseerde in april op 51,5. Economen voorspelden in doorsnee een toename tot 52. Een stand van 50 of meer wijst op groei, daaronder op krimp. De graadmeter wijst nu op het traagste groeitempo sinds mei 2013.

Vrijdag werd ook de inkoopmanagersindex voor de Amerikaanse industrie van de Britse marktonderzoeker Markit gepubliceerd. Diens graadmeter voor de groei zakte afgelopen maand volgens een nieuwe schatting van 55,7 naar 54,1. Een eerdere raming wees op een afname tot 54,2.

ING-econoom James Knightley noemde de cijfers enigszins teleurstellend. Hij verwees daarbij ook naar de onverwachte verdere daling van de bouwuitgaven in de VS en de beperkte stijging van het consumentenvertrouwen in ’s werelds grootste economie, die vrijdag eveneens werden bekendgemaakt.

Als de cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt volgende week vrijdag ook tegenvallen, dan wordt een renteverhoging in juni onwaarschijnlijk, concludeerde Knightley.

De bouwuitgaven in de Verenigde Staten zijn in maart met 0,6 procent gedaald ten opzichte van de voorgaande maand. Dat blijkt uit cijfers die de Amerikaanse overheid vrijdag heeft gepubliceerd.

De nieuwe afname volgde op een min met 0,1 procent in februari. De daling in maart kwam onverwacht, economen rekenden gemiddeld op een toename met 0,5 procent.

Grote autoproducenten hebben afgelopen maand opnieuw meer auto’s aan de man gebracht in de Verenigde Staten dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de verkoopcijfers die diverse merken vrijdag hebben gepubliceerd.

General Motors (GM), Ford, Nissan en Fiat Chrysler verkochten vorige maand 5 tot 6 procent meer auto’s dan in april 2014. Daarbij waren vooral pick-uptrucks en andere grote wagens in trek.

Toyota viel uit de toon, met een verkoopstijging van nog geen 2 procent. Hier rekenden analisten op een plus van bijna 6 procent.

Ford

Bij Ford viel de verkoopstijging ook lager uit dan voorspeld. Het bedrijf wees eerder deze week al op aanpassingsproblemen bij de productie van een nieuwe variant van de in eigen land zeer populaire F-150 pick-uptruck. De productie van die nieuwe, lichtere versie moet nog op stoom komen.

GM was de enige van de grote autobedrijven die de verwachtingen wist te overtreffen in april. Chrysler, sinds ruim een jaar onderdeel van het fusiebedrijf dat met het Italiaanse Fiat werd gevormd, boekte weliswaar voor de 61e achtereenvolgende maand een plus, maar die was beperkter dan voorspeld.

De Amerikaanse automarkt profiteert onder meer van de forse daling van de olieprijs, waardoor benzine ook veel goedkoper is geworden. Eerder deze week bleek uit de cijfers over de Amerikaanse economie in het eerste kwartaal al dat de autoverkopen in die periode sterk zijn aangetrokken.

De bedrijvigheid in de Britse industrie is in april minder sterk gegroeid dan een maand eerder. Dat maakte marktonderzoeker Markit vrijdag bekend.

De inkoopmanagersindex voor de industrie zakte naar 51,9, van 54 in maart. Dat is het laagste punt in zeven maanden. Economen hadden in doorsnee een stand verwacht van 54,6. Een niveau hoger dan 50 wijst op groei, daaronder op krimp.

De Britse industrie heeft last van de sterke pond ten opzichte van de euro, waardoor de export naar de eurozone onder druk staat.

De aandelenanalyse van Aperam is niet meer veraf. Blijven opvolgen dus onze site!

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.