Wat is een competitief voordeel? Hoe kan u de concurrentie te slim afzijn?
Wat is een competitief voordeel?

Wat is een competitief voordeel? Een competitief voordeel is op lange termijn een van de belangrijkste factoren voor het succes van een onderneming. Doordat een onderneming een competitief voordeel heeft kan men ook competitief zijn. Het gevolg is een hogere winstgevendheid en een toekomst met meer zekerheid doordat de concurrentie op afstand kan worden gehouden. Men kan een competitief voordeel een beetje vergelijken met een gracht rond een kasteel. Het kasteel is de onderneming. Men wil de gracht zo diep mogelijk maken en nog wat krokodillen etc. toevoegen zodat concurrerende kastelen het kasteel niet kunnen overnemen. Straks zal het u duidelijker worden wat competitieve voordelen zijn en hoe u ze kan gebruiken in uw voordeel.

Welke soorten van competitieve voordelen bestaan er?

Men kan een competitief voordelen eigenlijk opdelen in een paar categorieën. Een competitief voordeel kan zijn:

  1. Bekende merknaam
  2. Patent
  3. Hoge omschakelingskosten
  4. Netwerkeffect
  5. Distributie
  6. Kostenvoordeel
  7. Schaalvoordelen

Bekende merknaam als competitief voordeel.

coca cola bekende merknaam als competitief voordeel
Coca Cola bekende merknaam als competitief voordeel

Om met een voorbeeld te beginnen. Een bedrijf met een zeer goede merknaam is Coca Cola. Dit merk staat bekend voor kwaliteit en vertrouwen. Werkelijk overal ter wereld kan men coca cola verkrijgen. Er zijn zelf plaatsen waar men geen water maar wel coca cola kan krijgen. Als dat nu eens van een merknaam gesproken is!

Een merknaam is dan ook een zeer sterk competitief voordeel. Doordat het merk zo sterk is, zal het voor concurrentie niet interessant zijn om tot de markt toe te treden. Probeer maar eens de positie van coca cola af te nemen binnen de frisdranksector! Onmogelijk!

Patent als competitief voordeel.

patent als competitief voordeel
Een patent als competitief voordeel.

Als u een patent heeft op iets mogen andere mensen of bedrijven het product of ding-dienst waar u een patent op heeft niet vervalsen of namaken. Ze zullen het dan van u moeten kopen of u een vergoeding betalen om het te mogen maken. U kunt u wel voorstellen dat een patent een zeer sterk competitief voordeel is. U kunt zo een monopolie verkrijgen. Patenten kosten wel geld en zijn ook soms moeilijk te bewijzen.

Een voorbeeld van bedrijf met patenten is Samsung of Apple. Denk hier aan de patentenoorlog die al jaren aan de gang is.

Hoge omschakelingskosten als competitief voordeel.

Hoge omschakelingskosten competitief voordeel. Voorbeeld oracle.
Hoge omschakelingskosten als competitief voordeel. Voorbeeld Oracle.

Wist u dat hoge omschakelingskosten ook een competitief voordeel kunnen zijn? Een voorbeeld hiervan is de firma ORACLE. Oracle is een bedrijf dat softwarepakketten verkoopt aan ondernemingen. Omschakeling naar de concurrentie van ORACLE is eigenlijk niet zo interessant vanwege de hoge omschakelingskosten. De software is heel duur en het personeel krijgt meestal ook een opleiding om met de software van ORACLE te gaan werken.

 Netwerkeffect als competitief voordeel.

ebay een bedrijf met netwerkeffecten
Ebay een bedrijf met netwerkeffecten.

Wat is een netwerkeffect? Ik zal het uitleggen met een voorbeeld. De meeste mensen verkopen of kopen spullen online op de zoekertjessite Ebay. Voor concurrentie is het dan ook niet echt interessant om een 2de Ebay te gaan maken. Iedereen gebruikt namelijk de originele Ebay. Dit is een netwerkeffect. Er bestaat eigenlijk meer waarde doordat er meer gebruikers zijn. En juist doordat er meer gebruiker zijn zullen er nog meer gebruikers willen toetreden. Waarom zouden ze op een andere zoekertjessites gaan als iedereen al Ebay gebruikt? Juist daarom gebruikt iedereen Ebay. Dit is een netwerkeffect.

Ook Facebook, Twitter, Alibaba  zijn bekende bedrijven met een netwerkeffect.

Distributie als een competitief voordeel.

distributie als competitief voordeel
Distributie als competitief voordeel.

Ook distributie kan een niet te onderschatten competitief voordeel zijn. Dit omdat distributie netwerken eigenlijk enorm veel voordelen opleveren. Men kan zeer snel gaan verzenden en ontvangen. Ook kan de distributie goedkoper worden door ze zelf te gaan doen. Bij webshops zien we de laatste trend dat er steeds vaker gratis verzending in de prijs zit. Ook lijken de mensen meer belang aan snelle verzending te besteden. Daarom is distributie een niet te onderschatten competitief voordeel.

Kostenvoordeel als competitief voordeel.

kostenvoordeel als competitief voordeel
Kostenvoordeel als competitief voordeel.

Een kostenvoordeel is als een bedrijf goedkoper kan leveren of produceren dan de concurrentie. Een bekend voorbeeld van een bedrijf met kostenvoordeel is Colruyt. Colruyt werkt veel goedkoper dan de concurrenten en kan daardoor dan ook producten goedkoper aan de consument aanbieden.

Schaalvoordelen als competitief voordeel.

walmart gebruikt schaalvoordelen als competitief voordeel
Walmart gebruikt schaalvoordelen als competitief voordeel.

Doordat een onderneming groter is dan de concurrentie kunnen ze ook veel goedkoper werken. Een voorbeeld is Walmart. Deze retailer is zo groot en kan de producten dan ook goedkoper aanbieden dan de concurrentie.

 Besluit competitief voordeel.

Ik hoop dat u nu beter begrijpt wat een competitief voordeel is. Op de lange termijn is een competitief voordeel zeer belangrijk voor een onderneming. U kunt eigenlijk meer geld vragen voor uw dienst of product doordat u een competitief voordeel heeft. En bedrijven met een hoge winstgevendheid hebben bijna altijd een sterk competitief voordeel. En juist door dat competitief voordeel zijn ze ook veel zekerder van de toekomst. Hun positie in de markt kan namelijk moeilijker afgenomen worden.

Leer succesvol beleggen met deze boeken. 
Met name dit boek gaat dieper in op een competitief voordeel.

Tip voor beleggers: vergelijk brokers en bespaar transactiekosten beleggen.

1 REACTIE

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.