Het toepassen van fundamentele analyse.
Hoe moet ik fundamentele analyse toepassen?

Bij fundamentele analyse worden de cijfers van een onderneming goed bestudeerd. Bij technische analyse kijkt men meer naar trends en koersverloop. Lees hier meer over hoe u fundamentele analyse kan toepassen bij aandelen. Er worden enkele zaken goed bestudeerd tijdens een fundamentele analyse. De balans, resultaten, koers-winstverhouding, winst per aandeel, rendement op eigen vermogen etc. is belangrijk. Voor u aandelen koopt, doe altijd een fundamentele analyse!

 

Hoe moet ik fundamentele analyse toepassen als ik aandelen wil kopen?

Hier bespreken we de belangrijkste zaken bij een fundamentele analyse.

  • De balans. Hoe ziet de balans van een onderneming eruit? Via internet kan u de jaarrekening opvragen van beursgenoteerde bedrijven. U kan dit ook hier doen:balanscentrale  Op de jaarrekening kan u de balans vinden. Op een balans kan u de activa en de passiva vinden. Het eigen vermogen is interessant om weten. Ook hoeveel schulden een bedrijf heeft en of deze schuld aflosbaar is. Bij sommige bedrijven zegt een balans echter weinig. Toch is dit belangrijk om de waarde te bepalen.
  • Wat is de boekwaarde van een onderneming? De boekwaarde is de werkelijke waarde van een onderneming op de balans. De schulden worden van de activa verminderd. Zoveel is dit bedrijf waard. In theorie want u krijgt eigenlijk enkel de waarde die op de balans zichtbaar is. Er kan een grote waarde verborgen liggen in andere dingen of activiteiten. Daarom is de intrinsieke waarde berekenen eigenlijk nog beter.
  • De resultatenrekening. Bekijk de resultatenrekening op de jaarrekening. Maakt het bedrijf winst? Is het een winstgevend bedrijf? Als een bedrijf een hoge winstgevendheid heeft betekend dat vaak dat het een competitief voordeel heeft. Dit is een goed bedrijf! Stijgt de winst? Bekijk ook de afzonderlijke resultaten goed niet enkel de winst.
  • Het dividendrendement. Lees hier meer over een dividend. Dividenden maken een groot deel van de totale winst uit. Besteed hier genoeg aandacht aan bij een fundamentele analyse. Bekijk ook dingen als: hoeveel dividend betalen soortgelijke bedrijven? Is het dividend houdbaar? Wordt het dividend jaarlijks verhoogd?
  • Winst per aandeel. Hoeveel winst per aandeel heeft een bedrijf? Dit is een belangrijke indicator om het maximaal uit te betalen dividend te weten. De winst per aandeel is de netto winst gedeeld door het aantal uitstaande aandelen.
  • Rendement eigen vermogen. Dit is de winst na belasting gedeeld door het eigen vermogen vermenigvuldigd met 100. Dit zegt meer over hoe winstgevend een bedrijf is in verhouding tot het kapitaal. Het is beter een bedrijf kopen die 5000 euro op 10 000 euro verdient dan een bedrijf dat 10.000 op 100.000 verdient.
  • Koers-winstverhouding. De koers-winstverhouding wordt in de economische wereld als de waarde van een bedrijf gezien. Een normaal gewaardeerd aandeel heeft een koers-winstverhouding van ongeveer 10-17. Belangrijk is dat u niet te veel voor een bedrijf betaald. Als u de winst voor 30 jaar ver moet betalen, ook al is het de volgende google, u betaald er eigenlijk te veel voor. Prijs is wat u betaald, waarde is wat u krijgt. De koerswinstverhouding is dan ook een belangrijke factor om rekening mee te houden.

 

Waarom fundamentele analyse?

Het voorspellen wat de beurs op korte termijn zal doen is bijna onmogelijk. Zeker niet om elke keer goede resultaten te halen. Fundamentele analyse is niet voor traders of speculanten. Wel voor waardebeleggers die op lange termijn beleggen. Door het doen van een fundamentele analyse kan u zo veel mogelijk zeker zijn dat u niet te veel betaald en een goed bedrijf heeft.

Deze dingen zijn ook belangrijk bij een fundamentele analyse:

Nu u de cijfers van de onderneming goed weet en een beeld krijgt van alles. Moet u zich de volgende vragen bedenken.

  • Wat is het bedrijfsmodel? Wat is het aanbod aan de klant? Hoe ziet de kostenstructuur er uit? Op welke doelgroep richt het bedrijf zich?
  • Lange termijn aandeelhouderscreatie. De focus op lange termijn waardecreatie in plaats van korte termijn.
  • Wat zijn de verwachtingen van de resultaten van een onderneming naar de toekomst toe?
  • Wat is het competitief voordeel?
  • Welke kapitaalbehoefte zal de onderneming in de toekomst hebben?
  • Hoe is het management van het bedrijf?
  • Neem eens een kijkje bij de concurrentie van de onderneming.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.