Begin met het waarom – de gouden cirkel van ondernemen.
‘Begin met het waarom’ helpt je om beter en authentieker leiding te geven en om je organisatie, je team en medewerkers te inspireren. Elke CEO of directeur kan je vertellen wat zijn organisatie doet. Sommige leggen ook uit hoe ze het doen, maar slechts enkele kunnen duidelijk uitleggen waaróm ze het doen. Simon Sinek beschrijft het principe van de Gouden Cirkel: eerst het Waarom, dan pas het wat en hoe. Het Waarom kan nooit geld of winst zijn, dat zijn resultaten. Het Waarom bepaalt het (voort)bestaan. Waarom ben jij gaan ondernemen? Waarom kopen klanten bij jou en niet bij anderen?
Sinek onderzocht de grote, inspirerende leiders en ontdekte dat mensen als Steve Jobs en Martin Luther King oppervlakkig gezien misschien weinig gemeen hebben, maar allemaal het Waarom als basis hebben. Ook ontdekte hij dat organisaties en leiders die de waaromvraag als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn. Ze vormen een bron van inspiratie voor hun medewerkers en creëren grote loyaliteit. Met vele voorbeelden uit de praktijk laat Sinek zien dat het werkt.
Recensie:
De auteur verkondigt de boodschap dat door uit te gaan van ‘het waarom’ van een onderneming succes gegarandeerd is. Inspirerende leiders en ondernemingen zoals Apple zijn hierbij de inspiratiebron voor de auteur. Als het waarom helder is, dan moeten helderheid, discipline en consistentie zorgen voor het succes. Daarmee wordt de ‘Gouden Cirkel van ondernemen’ gecreeerd. Er worden veel voorbeelden beschreven en er wordt uitgebreid aandacht besteed aan het succes van Apple. Daarmee wordt het een Amerikaans boek, gebaseerd op Amerikaanse successen die wat verder af staan van de Nederlandse werkelijkheid. De lay-out is weinig inspirerend en de tekeningen zijn matig. De uitgave zelf inspireert niet. Over dit onderwerp zijn betere boeken geschreven die meer gericht zijn op de Nederlandse situatie.