Een economische zeepbel is wanneer een bepaald aandeel of bepaalde sector zeer sterk overgewaardeerd wordt. Er heerst dan ook een grote euforie en de aandelen worden massaal aangekocht tegen hoge prijzen. Daarna volgt er een grote crash. De zeepbel is eigenlijk figuurlijk omdat de prijs eerst groter word als een zeepbel om dan uiteen te spatten en dus te crashen. De grootste economische zeepbel ooit was de internet zeepbel 1997 tot 2000. Na de grote hausse in de aandelenmarkt op de technologie sector is er dan ook een grote crash in het voorjaar van 2000 geweest. Deze zeepbel was zo groot dat er in de meeste landen een lange lichte recessie is geweest nadat de zeepbel uiteen knapte.
De internet zeepbel.
- De NASDAQ index, de index die de hoog technologische nieuwe bedrijven weergeeft, verdrievoudigde van 1998 tot maart 2000. De p/e ratio van aandelen in die index noteerden tot over 100! Bij een bedrijf met een “normale” waardering hebben we een p/e ratio van ongeveer 15.
- Amazon verkocht aan een prijs die zijn totale marktwaarde groter maakte dan alle private, publieke boekhandels samen.
- Tijdens de internet zeepbel ontdekten bedrijven als cooper, dimitrov en rau dat 63 ondernemingen die hun naam wijzigden met dot com erbij in de naam maar liefst 125% meer waren gestegen dan bedrijven zonder dot com in de naam. Na de internet zeepbel was het eigenlijk omgekeerd. Bedrijven die dot com uit de bedrijfsnaam haalden, haalden daar een voordeel uit.
- De relatie tussen de bedrijfswinsten en de aandelenprijs bestond niet meer tijdens de dot com zeepbel. Bedrijven met bijna geen bezittingen en lage bedrijfswinsten noteerden tegen astronomische bedragen gewoon omdat .com in de naam stond.
- Normaal wordt er voor iedere 10 aandelen die gekocht worden 1 aandeel geshort. Tijdens de dotcom zeepbel werd er 1 aandeel geshort voor elke 100 gekochte aandelen.
- Normaal wordt de tijd die u een aandeel houd in jaren uitgedrukt. Tijdens de dot com zeepbel waren dit eerder dagen en uren. De volatiliteit van individuele aandelen bereikten dan ook een hoogtepunt.
- Tijdens de zeepbel had de media een grote aandacht voor “internet aandelen.” De media is een markt van vraag en aanbod. Doordat zoveel mensen interesse hadden in “internet aandelen” sprak de media er dan ook zoveel over.
- Begin 2001 was het einde voor de internetzeepbel. Het merendeel van de dot-com bedrijven moest nadat het startkapitaal op was stoppen omdat er geen inkomsten waren, laat staan dat er winst gemaakt werd.
Voorgeschiedenis internet zeepbel.
In 1994 werd internet snel populair door de introductie van de webbrowser mosaic. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mosaic
Het internet bestond dan ook nog niet zo heel lang voor de internet zeepbel begonnen is. Dit is ook een van de redenen dat de zeepbel zo groot is kunnen worden. De sector stond nog in zijn kinderschoenen en maakte een enorme groei door. Men zag ook het potentieel van het internet in. De gewone internetgebruiker zag een mogelijkheid om met heel de wereld in contact te kunnen komen en vrij informatie te spreiden. Voor bedrijven betekende het internet goedkope massareclame. Het potentieel was en is enorm. Dat zag men toen ook in.
Soorten technologie aandelen.
Men kon technologieaandelen in 4 grote groepen onderscheiden.
- bedrijven die de infrastructuur verzorgen zoals vb hosting
- bedrijven die internetsoftware verzorgden vb een browser
- bedrijven die zoekmachines leverden vb google
- bedrijven die hardware maken zoals apple of hp
Na de dot com zeepbel.
Veel bedrijven zijn overkop gegaan na de dot com zeepbel. Hier geven we enkele voorbeelden.
- In 2001 ging Lernout en Hauspie failliet nadat er met de resultaatcijfers geknoeid werd.
- De zaak world online ging in nederland in 2001 failliet waarna het door tiscali overgenomen werd.
Besluit de grote dot com zeepbel.
De geschiedenis leert ons dat elke markt uiteindelijk naar een normale waardering terug gaat. Of het nu extreem overgewaardeerd of ondergewaardeerd wordt. Alles dat niet correct is zal door de markt gecorrigeerd worden als is het in een soms onvoorspelbare, trage stijl waarin de markt dit doet. Als u deze les onthoud zal u verder geraken dan de meeste investeerders.
Tip voor beginners: oefen beleggen zonder risico met een demo-account.