Sinds de vrijmaking van de markten zijn er heel veel nieuwe telecommunicatie bedrijfjes ontstaan. Er bestaan meerdere gsm-providers. (Belgacom Proximus, Base, Mobistar, Aldi-talk, …) ‘Mensen’ die telecommunicatiebedrijven hebben zijn meestal mensen met al véél geld dit hierin een markt zien om nog meer geld te verdienen. Wat een geniaal idee, of toch niet? (monkey business?)
Technologisch gezien kost het eigenlijk niets om mensen te laten bellen, eenmaal een telecommunicatie-systeem opgezet is, kost het enkel onderhoud en elektriciteit. Echter betalen we gigantisch veel voor telefoneren (met GSM). Zelf gaf ik over de jaren al duizenden euro’s uit aan GSM-providers, maar ik ben hier bewuster in gaan handelen!
Al de GSM-providers hebben duizenden en één uiteenlopende formules, als consument krijg je er enkel grijs haar van. Je hebt daar uiteraard geen zin in om dat allemaal te gaan ontleden. Je betaald je toch blauw en door alle formules te gaan screenen bespaar je hooguit enkele euro’s per maand. Kleine besparingen maken een aardig bedrag over enkele jaren, maar bellen blijft duur (er wordt veel voor gevraagd). Je kan je bewust worden van je bel-gedrag en dat trachten aan te passen. Stel een doel voor jezelf (stay under the green line!). Zo is het mij toch gelukt mijn gsm-kosten nu maandelijks onder de 30 euro te houden, ik ga voor nog minder.
Noch energie-bedrijven, noch telecommunicatie-bedrijven zijn liefdadigheids-instellingen. Het zijn heus geen morele maatschappij-ridders die de mensen willen helpen (alhoewel zich dat soms wel zo kan vertalen in de lagen van hiërarchische piramide. Een bedrijf moet klanten (vooral de grote betalers) natuurlijk (net) zo goed mogelijk behandelen, anders stapt die naar de concurrentie natuurlijk. Maar als zo’n bedrijf verlieslatend is (als die monkey-business niet marcheert) dan wordt het verkocht (aan iemand die er wel graten in ziet) of opgedoekt (op gezinnen-niveau sociale drama’s als gevolg).
Het zijn dus heus geen liefdadigheids-instellingen hoe lief de telefonisten ook klinken (je betaald er verdomme veel voor ook) of hoe blauw de manager zijn ogen ook mogen zijn!
Hoe gsm kosten beperken? ::
- Tracht je gesprekken zo essentieel mogelijk te houden, als je wil “babbelen”, zoek dan een goedkoper alternatief. Skype is een goed voorbeeld. Hiermee kan je gratis bellen en opgebeld worden, via je computer. Gebruik je GSM enkel dan als het niet anders kan. Bellen via gmail en facebook zou ook moeten lukken, een speakers-kit kost je minder dan 15 €.
- Als je genoodzaakt bent toch te bellen, naar bijvoorbeeld een overheidsinstelling of één van de grote bedrijven. Vraag dan steeds of ze je willen terugbellen en wijs hen erop als hun dienstverlening niet gratis is!
- Voor zelfstandigen en zo spreek ik mij niet direct uit, voor hen is communicatie via telefoon natuurlijk wel heel belangrijk, zij moeten uitkijken naar een geschikte formule en een degelijke provider. Niet bevreesd zijn om af en toe eens te veranderen, en altijd navraag doen of het niet goedkoper kan, meestal kan dat wel!
Hoe doe ik het? Wel zoals ik hierboven al een beetje kwam uit te leggen, stel je de vraag waarom je mensen belt, is het enkel puur informatief of professioneel gerelateerd. Is het om te babbelen, zoek dan een alternatief. Zoals Skype. Zelf kon ik al aardig wat vrienden en familie overtuigen om via Skype te bellen. Dit zorgde mee voor het dalen van mijn rekening, zoals je kan zien. Doe dit zelf ook, overtuig je vrienden op op skype te komen en zo goed als gratis te bellen. (Computers verbruiken ook natuurlijk.)