Vandaag hebben we het over het selecteren van een gespreide aandelenportefeuille om te beginnen. Ook bespreken we de verschillende sectoren naar hun risico’s, zo kan u handmatig met dit artikel uw beleggersprofiel aanpassen.

In sectoren beleggen

In de beleggerswereld zijn er verschillende soorten sectoren. Ik zet ze even voor u op een rijtje.

  • Telecomsector
  • Bouwsector
  • Bankensector
  • Technologiesector
  • Biotechnologiesector
  • Farmasector
  • Retailsector
  • Voedingssector

Wat is nu de winstgevenheid van deze sectoren? Want hoe meer winst, hoe meer winst er per aandeel kan worden geboekt. Maar dit is niet voldoende. De k/w (koers-winstverhouding) speelt ook een belangrijke rol. Betaalt u te veel voor een aandeel, dan kan het aandeel misschien 100% winststijging boeken, maar als u 2 keer die winst zou betalen, dan bent u de pineut.

Maar goed. De grootste groeisector is die van de technologie en de farma. Ze kennen de sterkste winstgroei dankzij externe factoren (bijvoorbeeld de vergrijzing speelt in het voordeel van de farmasector). De laagste groei is voor de telecomsector en de retailsector. Ze kampen met lage marges door de hevige concurrentie.

Ten slotte heeft u ook nog een buitensporige categorie: biotech. Deze bedrijven zijn meestal spin-offs van universiteiten en kunnen decennia lang verlies draaien door de hevige kosten voor onderzoeken en R&D om hun middel te verkopen. Hier moet u als belegger eerder kijken naar de resultaten van hun testen in de doorlopende fases. In de medische wereld moet een product 4 fases succesvol hebben doorlopen om daarna via de waakhond voor medicijnen het product definitief op de markt te laten komen. Sommige van die biotechbedrijven zullen winst maken, andere worden overgenomen door een grote speler die heel wat potentieel ziet in dat middel of zelfs het hele bedrijf. Ze kunnen er dan een patent op nemen…

De meeste koersen van die aandelen swingen soms de pan uit. Als een middel mislukt of er rijst onzekerheid, dan kunnen deze koersen in elkaar zakken door shorters die speculeren op een mislukking van een testfase of de verkoop ervan.

 

Wanneer een product kans maakt om een blockbuster te worden, kunnen de koersen verdriedubbelen. Dit zijn hypes en u moet uw grenzen kennen en de risico’s afwegen tegenover het potentieel van het product voor het bedrijf (in cijfers) en voor u zelf natuurlijk.

Maar niet alles loopt goed af.

Ook voor technologiebedrijven kan u soms te veel betalen. Zo zal Yahoo! nooit meer de 250 dollar behalen die beleggers er ooit voor hebben betaald. Nu betaalt u voor een aandeel Yahoo! 40 dollar…

Laat u dus niet meeslepen met de kudde. Wees realistisch. Laat emoties niet meespelen. Maar dit is makkelijker dan gezegd.

In het volgende deel bespreken we hoe we aandelen op goede manieren kunnen waarderen en daaruit onze conclusies trekken. Tot dan!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.