Beleg nooit in bedrijven met een zogenaamd commodity product. De reden hiervoor is dat dit soort bedrijven een lage winstgevendheid kennen. Bovendien is het voor dit soort bedrijven zeer moeilijk om zich van de concurrentie te onderscheiden. Wij geven alvast enkele voorbeelden van commodity sectoren en bedrijven.
In de sfeer van marketing en producenten van apparaten is de term commodity een negatieve benaming. Het betekent dat het niet meer mogelijk is zich te onderscheiden van de concurrentie en de marges zijn laag geworden. Bijvoorbeeld: De markt voor dvd-spelers is niet langer interessant, het is een commodity geworden.
Bron: Wikipedia
De luchtvaartsector is een slechte belegging.
Een voorbeeld van een commodity sector is de luchtvaartsector. Het maakt u niets uit of u een vlucht boekt bij Ryanair of Jetair. Wat wel doorslaggevend is dat is de prijs die u voor een vliegticket moet betalen. Want de dienst die dit soort bedrijven levert is nagenoeg identiek aan elkaar. U moet naar dezelfde luchthaven rijden en met hetzelfde soort vliegtuig reizen. Het personeel lijkt op elkaar met hun typisch uniform en een vliegtuig maaltijd smaakt bijna altijd hetzelfde.
Waarom is dit een slechte investering?
Omdat er ondanks de hele evolutie die deze sector heeft doorgemaakt niet veel geld is verdient door luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat luchtvaartmaatschappijen geen sterk competitief voordeel hebben. Hierdoor kan dit type bedrijven zich niet goed van de concurrentie onderscheiden. Daarom is het onmogelijk voor deze bedrijven een structureel hoge winstgevendheid te behalen.
We geven nog 2 andere voorbeelden van dit soort bedrijven. De automobiel sector en hosting bedrijven.
Beleggen in de automobielsector.
Wilt u beleggen in de automobielsector? Beter denkt u nog eens goed na. Ook in de automobielsector is het moeilijk voor bedrijven een structureel hoge winstgevendheid te behalen. Weliswaar in mindere mate dan in de luchtvaartsector. Dit komt omdat autoconstructeurs zich beter van elkaar kunnen onderscheiden. Er is een groter verschil in welke wagen u koopt dan met welke vliegtuigmaatschappij u naar een ver oord vliegt.
Toch hebben autoconstructeur het moeilijk een hoge winstgevendheid te behalen. Denk voorbeeld aan de Nederlandse autoconstructeur Spyker.
Als belegger kan u het best dit soort beleggingen vermijden.
Beleggen in een webhosting bedrijf.
Een ander voorbeeld van een commodity sector is webhosting. (Dit zijn bedrijven waar je webruimte kan huren om een website online zichtbaar te maken.)
Vergelijkingssites als hostingvergelijken.eu en hosting-vergelijk.be zijn hier het bewijs van.
10 GB aan webruimte is 10 GB aan webruimte. Ook bij de concurrentie. Er kan wel een onderscheid gemaakt worden bij zaken als vb service. Maar toch is de prijs die betaald moet worden voor de dienst of product zeer belangrijk al dan niet doorslaggevend.
Het ideale bedrijfsmodel leert ons dat er bij een goed bedrijf een inelastische vraag is naar de geleverde dienst of product.
"Inelastisch betekent simpelweg dat mensen het product graag willen (of moeten) hebben en dat voor hen de prijs ervan van ondergeschikt belang is. Bij een prijsverhoging neemt dan ook de omzet toe." Bij dit soort "commodity bedrijven" is dit nooit het geval. Als u een hoog rendement op de beurs wilt behalen kan u beter dit type bedrijven links laten liggen.