De houdbaarheid van benzine

Wat veel mensen niet weten is dat brandstoffen geen onbeperkte levensduur hebben. Brandstoffen kunnen dus “vervallen”.

Brandstoffen verouderen door zuurstof, temperatuur en licht.
Zuurstof doet benzine oxideren. De brandstof zal langzaam “verzuren”. De zure bestanddelen polymeriseren en gaan een lak veroorzaken.
Dit oxidatieproces wordt versneld met een hogere temperatuur. Een temperatuurstijging van 10°C zal de leeftijd al halveren!
Bij hogere temperaturen zullen de meest vluchtige stoffen eerst verdampen. Hierdoor bekom je na een tijd “zwaardere” benzine met startproblemen als gevolg.
Door toevoeging van biologische producten in brandstoffen is er ook een probleem met water in de brandstoffen. Bioproducten trekken water (vocht uit de lucht) aan.

Belangrijk om weten is dat benzine slechts 3 maand vers blijft, daarna beginnen de problemen!
Na deze 3 maand begint de brandstof alle rubbers aan te tasten, van dichtingen, membranen tot chokebalgjes.
De residu’s van oude benzine tasten de kleppen aan en zorgen er voor dat ze niet mee sluiten of zelfs gewoon vast komen te zitten.
Nog oudere benzine zorgt voor gomvorming in de tank, leidingen en carburator.
Wat een volledige verstopping veroorzaakt van de benzinetoevoer en volledig dichtkleven van de carburator, met als resultaat een carburator die niet meer te reinigen valt!
Deze gomvorming kan met heet water eventueel nog opgelost worden (niet met verse benzine) om zo sommige onderdelen te reinigen, maar de kleine kanaaltjes in een carburator kunnen soms onherroepelijk verstopt blijven.
Je kan je carburator nog proberen reinigen met een ultrasoonreiniger maar dit heeft nog geen garantie op succes.

Bij 2 Takt motoren kan door slechte ontbranding van oudere benzine de piston aan de uitlaatkant smelten en de motor onherroepelijk beschadigd worden.

Het is dus belangrijk om altijd verse benzine te voorzien van een kwaliteits tankstation en slechts kleine hoeveelheden aan te kopen wanneer je weinig benzine verbruikt, of ze op tijd in de tank van uw benzinewagen te gieten.
Ook bij de opslag van benzine kan je versnelde veroudering tegen gaan door zonlicht tegen te houden en de brandstof te bewaren in een donkere benzinebus.
Het is ook aangewezen uw doorzichtige benzinetank (van uw machine) af te schermen van direct zonlicht.

Een ideale oplossing is het toevoegen van een additief die de bewaartermijn van uw benzine aanzienlijk verlengt, tot 1 jaar lang!

Het gebruik van alkylaatbenzine zoals Aspen 2takt (rode bus) of 4 takt (blauwe bus) is dan weer een andere oplossing, deze benzine bewaard standaard veel langer.
Het enige nadeel is de prijs die een stuk hoger ligt dan de benzine aan de pomp.

Verder leert mijn ervaring dat het soms beter is om machine in de winter (of bij lange stilstand) vol te tanken met verse benzine om gomvorming tegen te gaan.

Tot slot: een goed draaiende machine spaart het milieu en zorgt ervoor dat de gebruiker zijn bloeddruk niet nodeloos de hoogte in gaat!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.