Een monopolie

Er zijn/ontstaan steeds meer monopolies wereldwijd. In Europa bestaan er regels om de vrije concurrentie te beschermen. Waaronder:

  • Verbod 1: illegale contacten en afspraken: Alle afspraken en uitwisseling van informatie tussen u en uw concurrenten die uw strategische zekerheid op de markt vergroten (over uw productiekosten, omzet, capaciteit, marketingplannen e.d.) kunnen worden gezien als concurrentiebeperking.
  • Verbod 2: misbruik van een machtspositie: Als uw bedrijf een groot marktaandeel in handen heeft, heeft het een machtspositie en moet u extra opletten voor verboden handelspraktijken
  • Fusies: Bedrijven van een bepaalde omvang (wereldwijde omzet vanaf 2,5 miljard euro) die zakendoen in de EU en een fusie willen aangaan, moeten de Europese Commissie om toestemming vragen, ongeacht waar hun hoofdkantoor gevestigd is. De Europese Commissie gaat dan na of het gefuseerde bedrijf niet een te groot marktaandeel in de EU zou krijgen. Fusies tussen kleine bedrijven zijn meestal geen probleem.
  • Staatssteun: Volgens de EU-wetgeving is staatssteun (zoals subsidies, lagere rentes en belastingen, garanties voor leningen) meestal verboden, omdat er dan een kans is dat een bedrijf een voordeel heeft tegenover zijn concurrenten, wat leidt tot oneerlijke concurrentie.

IBM had zijn pc afdeling verkocht aan Lenovo en nu gaan Lenovo en Fujitsu samenwerken voor hun computers. Zie hier het persbericht: http://pr.fujitsu.com/jp/news/2016/10/en/27.pdf

Straks één fabrikant nog voor computers, één voor sociale media (Facebook is ook alles aan het opkopen) , één voor brillen: luxottica, tv kijken we straks allemaal via netflix, consumentengoederen kopen we van unilever, Monsanto maakt onze (graan) zaden, als zoekmachine gebruiken we google, computer besturingssystemen van microsoft, bier gebrouwen door abinbev, en zo kan ik wel nog even doorgaan…   Voor de gewone man is dat meestal een slechte zaak. Want:

  • Door concurrentie moeten producten beter worden, want de concurrent staat niet stil. In de zakenwereld is stilstaan = achteruit gaan.
  • De prijs van een product moet schappelijk zijn anders koopt de consument het wel van iemand anders.
  • Het dwingt bedrijven om creatiever te zijn.
  • Het zet aan om kansen te nemen en iets nieuws te proberen.
  • Door competitie zijn we genoodzaakt om meer te focussen op ons doel.

Een monopolie is meestal het gevolg van een sterk competitief voordeel. Waaronder:

  • Een bekende merknaam: vertrouwen in het merk vanwege kwaliteit.
  • Het hebben van patenten
  • Hoge omschakelingskosten
  • Een netwerkeffect: gevestigd forum, community
  • Distributievoordeel: makkelijk en overal beschikbaar
  • kosten voordeel: goedkoper kunnen produceren
  • Schaalvoordeel

De meeste monopolies bestaan vanwege: cost leadership (colruyt), differentiation (unilever) en focus (facebook).

Hoe we hierop kunnen inspelen als belegger? Door de mastodonten te kopen of juist de kleintjes kopen in de hoop dat ze gekocht worden door mastodonten. De wijsheid: zorg niet dat je de beste bent maar de enigste!

Tip: ben je een belegger of wil je beginnen met beleggen? Laat u niet naaien door uw broker! Brokers vergelijken loont de moeite. Bespaar op transactiekosten en beleg met het beste handelsplatform. Benieuwd of er verbetering mogelijk is? Hier kan je brokers vergelijken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.