elektrische auto tesla

Nettoresultaten van tesla sedert 2011:

2011: -$254,411 (x1000)
2012: -$396,213 (x1000)
2013: -$74,014 (x1000)
2014: -$294,040 (x1000)
2015: -$888,663 (x1000)
2016: -$773,046 (x1000)

Conclusie: 6 jaar op rij verlieslatend met als resultaat een gecumuleerd verlies van $2.680.387.000

De beurswaarde van ieder ander bedrijf zou reeds nihil zijn.

Die beurskoers bevat dan ook GIGANTISCH veel verwachtingswaarde. Tesla’s marktwaarde is nu groter dan Ford. Ford verkocht vorig jaar meer dan 6 miljoen wagens, Tesla 80,000. Zelfs met de voorspelling dat ze vanaf 2018 tot 500,000 wagens kunnen produceren komen ze nog niet in de buurt van Ford. Dat op zich zegt misschien niet veel, daarom nog wat andere cijfers. Omzet Tesla 7000 miljoen USD, Ford 151800M USD (21 keer zoveel dus). Als je dan ook winst gaat vergelijken waar het toch allemaal op aan komt, Ford maakt winst, Tesla gaat dat misschien ooit maken.

Een beurskoers die louter gebaseerd is op verwachtingen is het perfecte aandeel om te crashen, dit heeft nog weinig met echt beleggen te maken, eerder met speculeren.

Je zou kunnen zeggen dat Tesla technologische voorsprong heeft maar dat is een groot misverstand. Het enige voordeel van Tesla tov een GM en een Ford is dat ze niets te verliezen hebben en (nog) geen winst hoeven maken.

Elektrische auto’s kan iedere fabrikant al maken. De batterijen die ze tot op heden in de Model S gebruiken zijn van het type 18650, die zitten ook gewoon in bijna iedere laptop dus zijn niet uniek. Batterij management systemen ook niet. De Nissan Leaf is ook al jaren elektrisch net als de Renault Zoe, Fluence ZE, Kangoo ZE, etc.. En dan kan je zeggen “die kunnen niet zo ver als een Tesla”. Dat klopt, maar je hebt ze ook voor minder dan 50k. Tesla’s zijn zeer dure auto’s, behoren tot het luxe segment.

Zelfrijdende auto’s heeft google al jaren. De andere fabrikanten hebben de techniek ook al jaren op de plank staan. Een zelfrijdende auto is niets meer dan een combinatie van lane assist, adaptive cruise control, brake assist, pedestrian detection, het kunnen lezen van borden en nog wat kleine gizmo’s. Mocht je het niet doorhebben: De meeste van bovenstaande opties zitten ook op je nieuwe mercedes.

De reden dat GM en de Duitse merken nog niet doen wat Tesla doet is niet dat ze het niet kunnen maar puur interne politiek. Marges op auto’s zijn erg klein, de risico’s van een elektrische auto maken en deze niet verkopen zijn groot. De risico’s van imagoschade bij zelfrijdende crashes ook. Als een zelfrijdende Tesla crashed dan denkt de doelgroep leermoment, dat programmeren ze er wel uit. Als een zelfrijdende Mercedes crashed denkt de doelgroep van Mercedes dat Mercedes niet goed bezig is.

Zodra de grote merken het aandurven om ook zelfrijdende elektrische auto’s te maken moet Tesla heel snel winst gaan maken.

Tesla is vooral een fenomeen.

Tip: vergelijk brokers en bespaar op transactiekosten beleggen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.