aandeel koers post nl

Bpost blijft toch een interessante case om over te lezen. Een vijandelijke overname van PostNl zal waarschijnlijk niet gebeuren en ik denk dat we in Vlaanderen en Wallonië (en vooral in Wallonië) onderschatten hoeveel obstakels er zijn die niet opgelost zullen worden met een hogere biedprijs.

Het is aan de aandeelhouders om te beslissen of het bod doorgaat en er komt druk van hun. Maar ik zie geen window of opportunity waar Koen Van Gerven (CEO Bpost) door zal kunnen kruipen. De ondernemingsraad van PostNl, de switch van een privaat naar staatsbedrijf, de druk vanuit de Nederlandse gemeenschap die zwaar negatief getint is, de politiek die hier op in speelt (al denk ik dat we een politieke belemmering zwaar overschatten, niet onderschatten) en dan ook nog eens de handicap die Bpost zichzelf heeft opgelegd door een vijandelijke overname uit te sluiten zijn niet meteen problemen waar een wonderoplossing voor bestaat. Zoals ik het zie speelt PostNl ook niet hard to get, maar is men echt van plan om niet met bpost in zee te gaan en daar zijn goede redenen voor. De vraag is enkel, hoe gaan de aandeelhouders reageren wanneer er echt een bod zou komen en het management van postnl op kousenvoeten zou terugkomen op de beslissing om totaal niet met bpost te praten. Dat is de enige kans die ik zie dat de overname een kleine kans kan hebben, maar anders is het gewoon over and out voor Koen Van Gerven. Sommige voorwaarden die men eist zijn nu eenmaal niet in zijn bereik om aan te passen.

En de beste graadmeter dat een fusie weinig kans heeft? De markt zelf. We staan weer met de postnl koers waar het allemaal begon voor het bod en ik kijk hier met belangstelling naar. Als het adagium waar is dat de markt altijd gelijk heeft, mogen we ervan uit gaan dat de afstraffing van bpost veel te zwaar was en dat daar momenteel wel opportuniteiten liggen nu de markt al rekening houdt met een te duur bod en dat de kans op een niet-overname nog niet in de prijs zit.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.