Voordat je begint met het ontwerpen van een bedrijfskaartje of kleuren kiest voor je zogeheten ‘letterhead’, moet je een logo hebben. Je logo, die je bedrijfsnaam representeert met wat kleurtjes en misschien wat grafische aanpassingen, is het meest belangrijke element van je bedrijf omdat het aan de basis ligt van alles wat komen gaat: marketing, social media, businesskaartjes en meer.

 

Door middel van kleuren en grafische elementen hoort je logo het algehele plaatje van je bedrijf te presenteren, het is een belangrijk element die overeen moet komen met de waarden en doelen van je bedrijf. Mensen moeten bij het zien van je logo weten waar je bedrijf voor staat.

 

Denk bijvoorbeeld aan het logo van Batman. Batman? Ja, hij is misschien fictief, maar een goed logo heeft hij zeker. Denk er maar eens over na, zijn naam komt overeen met zijn logo, daarnaast passen de kleuren heel goed bij elkaar. En niet te vergeten, het grafisch ontwerp doet zijn naam ook eer. Een vleermuis, en bat betekent vleermuis. Ook wij volwassenen kunnen toch nog wat leren van batman!
batman logo
Natuurlijk kan niet elk logo geweldig zijn, anders zouden er niet zulke artikels worden geschreven. Het is onvermijdelijk dat je informatie moet opdoen voordat je een goed logo kan maken. Daarom hebben wij hier 6 tips waar je op moet letten voor het maken van een goed bedrijfslogo.

 

 

  • Laat duidelijk zien wat je wilt overbrengen

 

Je logo zou duidelijk moeten laten zien wat je wilt vertellen aan je publiek, voor mijn bedrijf is dat: “Be real, be brave and have fun.” Deze waarden moet je overal terug herkennen, niet alleen in je logo. Zulke waarden zorgen ervoor dat je makkelijker keuzes kunt maken voor je business, want je weet waar je voor staat, en ze zorgen ervoor dat je de juiste mensen en kansen voor je bedrijf krijgt.

 

Als je jouw ‘core values’ nog niet hebt ontdekt, zorg er dan voor dat dat bovenaan je to-do list komt.

 

 

  • Schrijf in ongeveer 5 tot 10 sleutelwoorden op waar je voor staat.

 

Dit is de ideale hoeveelheid, niet te lang, niet te kort. De aandachtsspanne van de mens is met de komst van de technologie heel erg verkleind. Het is dan ook belangrijker dan ooit om je boodschap in zo min mogelijk woorden met zo veel mogelijk effectiviteit over te brengen. Dit doe je dus door 5 tot 10 sleutelwoorden te bedenken die jouw merk en je bedrijf representeren. Dit zijn de woorden die je ‘core values’ aanvullen.

 

Als je dit nog niet hebt gedaan, doe het dan gelijk nadat je dit artikel hebt gelezen. Dit is een belangrijk aspect van je bedrijf.

 

 

  • Gebruik symbolen die overeenkomen met jouw sleutelwoorden en ‘core values’

 

Als je een bedrijf bent die kinderproducten maakt en als slogan ‘we make toys, children play with toys’ hebt, is het een beetje gek als je met een doodshoofd symbool aan komt draven. Het is daarom belangrijk dat je je door dit hele proces moet herinneren aan je slogan en core values, het is alleen dan dat je een harmonisch geheel kan maken.

 

Het is begrijpelijk als je zulke symbolen niet meteen uit je hoofd kent, het is daarom handig om even wat symbolen uit te testen met de gratis Gospaces logo maker.

 

 

  • Huur een designer die je merk echt begrijpt

 

Het is niet slim om de eerste de beste designer die je vindt op het internet te huren, je moet bijvoorbeeld kijken naar of hij al ervaring heeft in jouw niche. Als diegene je merk niet begrijpt, het maakt niet hoe creatief ze zijn, zullen ze niet de echte boodschap oppikken en kunnen ze ook niet maken wat jij wilt.

 

Wees er zeker van dat het designerbureau die je huurt open is voor feedback en ook echt kan creëren wat jij graag wilt, in plaats van wat zij denken dat jouw logo hoort te zijn. Vertrouw hierbij op je instinct. Dat stemmetje in je hoofd weet beter dan wie dan ook wat je wilt.

 

 

  • Test het logo

 

Je zult je logo voor veel doeleinden gebruiken, het is daarom belangrijk om je logo te testen op je website, sociale media, business kaartjes etc. Doe dit voordat je de puntjes op de i zet en je logo als klaar beschouwt. Soms is iets in zijn eentje heel mooi, maar als het wordt omringd door andere dingen op bijvoorbeeld een website kan dat minder worden.

 

 

  • Wees er zeker van dat het eindresultaat goed is

 

Dit kan ik niet vaak genoeg zeggen, accepteer niks minder dan dat jij verdient, dit is jouw logo, dit is jouw bedrijf. Je moet je lichaam voelen tintelen als een goedkeuring.
Ik geloof dat om een succesvol bedrijf te creëren waar je blij mee bent, je alle elementen van je bedrijf in harmonie samen moet laten gaan. Dat is hoe mensen succesvolle bedrijven opstarten, en ik hoop dat jij de volgende wordt.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.